پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان

کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت دهه فجر 94 دهه فجر مبارک کوهپیمایی خانوادگی بمناسبت هفته بسیج هفته بسیج گرامی باد. آيا ميدانستيد 44 رويداد فاجعه خونين در سرزمين منا تصاوير نادر و قديمي از حال و هواي مراسم حج مراسم تشیع و تدفین شهدای گمنام


دُرنه بازی

دُرنه بازی چیست؟

 یکی از بازیهای محلی که بیشتر و پیش تر در روستاها انجام می شد دُرنه بازی بود. معمولا دُرنه کمربند یا طناب یا شاید تکه چرم بلندی بود که نوک آن بر روی دایره ای بزرگ به قطر تقریبی ۴ یا ۵ متر قرار می گرفت. درون محیط دایره بسته به تعداد شرکت کنندگان در بازی ۴ یا ۵ یا بیشتر نفرات قرار گرفته و به فواصل منظم کمربند های خود را بر روی لبه ی دایره قرار داده و با قرار دادن پا یا دست بر روی آن از آن نگهداری می کردند. گروه بیرونی دایره که رقبای گروه داخلی دایره بودند بایستی به نحوی دُرنه را از گروه داخلی می ربودند که با نوک پای افراد محافظ دُرنه یا کمربند تماسی نداشته باشند. فردی که داخل دایره بود نبایستی تماسش را از نظر بدنی با داخل دایره قطع می کرد حالا حتی اگر دستش را داخل دایره می گذاشت و با نوک پا جائی از بدن رقیب را لمس میکرد رقیب از بازی اوت می شد و تا پایان بازی صبر میکرد تا جزء کتک خورهای داخل دایره قرار بگیرد.اگر فرد بیرونی موفق می شد دُرنه را به دست آورد فرد داخل دایره بایستی تا پایان بازی داخل دایره بماند تا او نیز در پایان جزء کتک خورها باشد . در صورتی که تمام دُرنه ها از بیرون جمع می شدند افراد داخل دایره توسط افراد بیرونی با ضربات تازیانه ی دُرنه ها تنبیه می شدند که این قسمت از بازی هیجان فراوانی داشت. هر چه تعداد افراد داخل دایره بیشتر بود شور و غوغای بازی بیشتر می شد. در این مرحله نیز افراد کتک خور بایستی دُرنه را از افراد بیرونی در حالیکه داخل دایره بودند می گرفتند تا تعداد کتک زننده ها کمتر شود.با باز پس گیری کمربندها دور بعدی بازی شروع می شد. در دور بعدی بازی جای افراد عوض می شد و گروه بیرونی به داخل دایره رفته و بازی از نو شروع می شد این بازی نیز در فصول معتدل سال مثل بهار و پائیز با شور و شوق با حضور مردان میانسال و جوانان روستای دم افشان رامجرد متداول بود



:: موضوعات مرتبط: بازی های محلی و ورزش در روستا، ،
:: برچسب‌ها: دورنه, بازی, روستای, دم, افشان, بازی, محلی,

نویسنده : فریدون تاریخ : 8 / 11 / 1390

بازی های محلی و ورزش در روستا

بازی های محلی و ورزش در روستا

بازی های محلی

بازی های محلی در همه مناطق روستاهای ایران از قدیم رواج داشته است که بعضی از این بازی ها در سطح خاصی از این مناطق رایج بوده و مخصوص همان جاها می باشد اما بیشتر بازی ها جنبه عمومی داشته و به شکل کم و بیش مشابهی در بیشتر مناطق بازی می شده است.

در روستای دم افشان هم بازی های محلی از قدیم رواج داشته اگرچه از شدت آن کاسته شده اما گاه گاهی بچه های کوچکتر آنها را تجربه می کنند.

در سالهای نه چندان دور بزرگترها در پایین ده (زمین کنار مدرسه) دور هم جمع می شدند ضمن گفتگو با هم و آفتاب گرفتن در حاشیه دیوار مدرسه به بازی کمربندبازی و لپر بازی می پرداختند و بدین طریق خود را سرگرم می کردند.البته این بازی ها بیشتر در  اواخر فصل پاییز و زمستان که کارها کمتر بود انجام می گرفت .

بيشتر بازي ها توسط بچه ها و جوان ترهاي روستا انجام مي شد كه با مدرنيته شدن روستاها كم كم اين بازي ها در حال منسوخ شدن است.

بازی های محلی رایج در روستا:

هفت سنگ-کمربندبازی(کو و درنه)-قایم باشک(چشم بگیرک)-لپربازی-وسط بازی-تیله بازی-سکه بازی-پرتاب سنگ و ...

هفت سنگ

افراد به دو گروه مساوی تقسیم شده یک گروه در فاصله ی معینی از محل هفت سنگ، که روی هم چیده شده اند قرار می گیرند تا به نوبت با توپ سنگها را مورد هدف قرار داده و بزنند.گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ، منتظر نتیجه اند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند. ولی اگر برخورد کرد و سنگ ها ریخته شد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدف گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنندو همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگها می روند تا انها را روی هم بچینند و ببرند.اگر گروه دوم یکی از نفرات گروه اول را با توپ بزنند تیم گروه اول بازنده حساب می شوند و باید جای خود را با گروه دوم عوض کنند. 

برگرفته:www.damoshan.persianblog.ir



:: موضوعات مرتبط: بازی های محلی و ورزش در روستا، ،

نویسنده : فریدون تاریخ : 8 / 11 / 1390

صفحه قبل 1 صفحه بعد



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به پایگاه مقاومت امام هادی(ع)روستای دم افشان مي باشد.